Hemarbete

Vecka 19 

onsdag 7/5 

samhällskunskap 6a och 6b 
* Tid att repetera och öva inför fredagens prov. Utgå från provguiden.

bild 6b 
* Arbetar vidare med rutförstoring.

 

Vecka 18 

tisdag 29/4

engelska 6a och 6b 
* Lästräna texten om Greta på a773.
* Arbeta med uppgifterna på a419 och a862.
* Extra: a932 + a965 (för dig som vill lära dig mer grammatik).
a984 (more word work)

samhällskunskap 6a och 6b 
* Repetera inför provet:
– I classroom ligger ett övningsprov och ett facit.

svenska 6a och 6b 
* Läxgenomgång av Knockad Romeo, du behöver ta med läxbok och läsebok till skolan när du är frisk då vi nu är klara med den boken.

matte 6a och 6b
Vi repeterar inför nationella proven genom att göra gamla nationellt prov som nu är frisläppta. I dag gör vi delprov B. Följ länken så kan du också träna hemma.
https://www.su.se/polopoly_fs/1.604470.1647625511!/menu/standard/file/%C3%84p%206%202018%20Ma%20Delprov%20B.pdf

teknik 6a och 6b

Gleerups och Classroom

1.Vi repeterar på vilka olika sätt man kan forma material för att skapa hållfasta och stabila konstruktioner där vi samtidigt tänker på att spara på såväl naturresurser som ekonomiska resurser. a 223

3.Diskutera resultatet och påbörja sedan instuderingsfrågorna som finns delade i classroom och kopierade. Eleverna svarar i sina skrivböcker.Fakta finns i Gleerups a 213, 518, 519, 216, 217, 220, 223

måndag 28/4

svenska 6a och 6b 
– I classroom hittar du en beskrivning till en berättelse. Om du vill skickas din berättelse in till berättelsetävlingen vi har.

matte 6a och 6b
I skolan går vi igenom diagnosen och arbetar med att reparera och repetera det som var svårt. Hemma kan du arbeta med uppgifterna i magma. 5:1 I och 5:1 II.

Har du matteboken hemma kan du jobba klart med sidorna 254-262.

engelska 6a och 6b 
* Ny text på a773.
– Lyssna, lästräna och översättsträna noga.

samhällskunskap 6a och 6b 
* Öva inför provet:
– Läs sammanfattningarna och kolla så du gjort frågorna på Hållplatserna (a581, a910 och a597).

Vecka 17

*Matte: vi arbetar med kapitel 5:1 sidan 254-261. Välj ett steg, ca 20 uppgifter.
*Magma:Uppgifte:5:1 [I], 5:1 [II]

Teknik, Hållfasthet

*Läs och titta på film i Gleerups a 213, a216, a 217,
Se filmklippen nedan om två tillfällen när konstruktionerna inte varit tillräckligt hållfasta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-gick-jetline-olyckan-pa-grona-lund-till-steg-for-steg

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lerskredet-vid-stenungsund-detta-har-hant

Läs vidare i Gleerups a 223 om hur man kan forma olika material till pelare, balkar och använda fackverk för att göra stabila konstruktioner.

Samhällskunskap

Under veckan har vi arbetat med innehållet på följande sidor:
a470
a263
a219
a727
* Under fredagen lämnades en instuderingsguide till provet som kommer vara fredagen den 9/5.

Bild 
Vi arbetade vidare med vår rutförstoring. har du missat lektioner behöver du jobba ikapp på läxhjälpstid.

Engelska 
Vi arbetade vidare med Kajsas projekt, grupperna började färdigställa manus till filmen.

Vecka 13

torsdag 27/3 

historia 6a och 6b
* Arbeta med a725.
* Läs sammanfattningen noga på a820.
* Gör självtestet på a598. Repetera de delar du hade svårt för.
* Titta igenom de fyra begreppafilmerna och gör quizen till. Filmerna börjar på a2163.

Matte 6a och 6b
*Räkna klart i boken s. 220-22
*Arbeta med ofärdiga uppgifter i Magma.

Fysik 6a och 6b
*Förbered dig så att du kan göra provet om rörelse och kraft när du är tillbaka i skolan.

onsdag 26/3 

engelska 6a och 6b 
*Nationella prov i engelska, delprov B 1 och B 2.

tisdag 25/3

matte 6a och 6b
Arbeta med omkrets av polygoner och cirklar, s. 220-222 i matteboken.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=7M_UxYTLlew

fysik 6a och 6b
*Repetera inför provet med hjälp av bildspel och texter i classroom. Anteckningar har du i din skrivbok och frågor och svar finns på bloggen och på det papper du fått hem.
*Film, logga in på Sli via Skolon.
https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/1005557-kraft-och-rorelse

engelska 6a och 6b 
* Vi fortsätter jobba med gårdagens läsförståelseuppgifter.
* ”Talk like a pro” – vi titta på första avsnittet. Du hittar det här

svenska 6a och 6b 
* Vi går igenom läxan.
* Ny läxa till

måndag 24/3 

matte 6a och 6b
Arbeta med omkrets av polygoner och cirklar, s. 220-222 i matteboken.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=7M_UxYTLlew

engelska 6a och 6b 
* Vi tränar olika typer av läsförståelser. Vi fortsätter detta arbete imorgon. Material finns i skolan.

historia 6a och 6b 
* Titta på filmen på a8165.
* Läs a932.
* Jobba med a845 (läs, markera, svara på frågor).

 

Vecka 12

torsdag 20/3 

Svenska 6a och 6b 
* Nationella prov delprov B2 och C2.

Historia 6a och 6b 
* I classroom hittar du ett arbetsschema med läsanvisningar och frågor att besvara.

tisdag 18/3 

Svenska 6a och 6b 
* Nationella prov delprov B1 och C1.

Teknik 6a och 6b 
* Vi fortsätter arbeta med teknikprojektet som går ut på att tillverka en ballongbil. Uppgif

måndag 17/3

Historia 6a och 6b 
* Läs om de tre stora folkrörelserna under 1800-talet på a397 och a480. Läs, markera och svara på frågorna.

Matte 6a och 6b
*Arbeta klart med uppgifterna om längd och skala i boken s. 215-218.
*Magma, 2 uppgifter med skala och 2 uppgifter med längd.

Teknik 6a och 6b
Uppstart av teknikprojekt  med att tillverka en ballongbil. Uppgiften finns i classroom.
exempelbilder på bilar

Vecka 11

fredag 14/3 

Matte 6a och 6b
* Räkna i boken s. 215-218.

Bild 6a och 6b 
* Fortsätt träna på rutförstoring (övningsuppgifter finns i skolan).

Svenska 6a och 6b 
* Läs minst 15 minuter.
* Titta på Lilla aktuellt skola, dagens avsnitt (släpps 10.00 på svtplay).

Fysik 
* Vi tittar på avsnitt 1, säsong 2 av Spegelvänd 

 

torsdag 13/3

Matte:
Genomgång av kapitel 4- längd och skala.

*Film: https://www.youtube.com/watch?v=JkW0-HoNFIc

* Eget arbete i boken s. 215-218 som måste hämtas i skolan.

Fysik 6b 
* Arbeta klart med Hållplats 1 i Gleerups a314.
* Arbeta med Hållplats 2 i Gleerups a335
(Svara på frågorna i din skrivbok eller digitalt. Du väljer själv.)
*Träna begrepp med hjälp av flashcards a336
(Under läxor finns nu övningsmaterial till fysikprovet v. 13)

Historia 6a
* Djupläs a432.
* Svara på frågorna längst ned.
* Skriv egna frågor och svar till texten.
* Titta på ”Vilken historia!”
* Arbeta med Hållplats 3, a916.

Historia 6b 
* Arbeta med Hållplats 3, a916.
* Om du inte kollat på Vilken historia kan du göra det. ”Vilken historia!”

onsdag 12/3

Matte 6a och 6b
* Räkna klart i boken s. 209-211. (Bok hämtas i skolan.)
* Magma 2 st uppgifter om symmetri och spegling.
*Gör klart övriga uppgifter i Magma

Fysik 6a 
* Arbeta klart med Hållplats 1 i Gleerups a314.
* Arbeta med Hållplats 2 i Gleerups a335
(Svara på frågorna i din skrivbok eller digitalt. Du väljer själv.)
*Träna begrepp med hjälp av flashcards a336
(Under läxor finns nu övningsmaterial till fysikprovet v. 13)

Engelska 6b 
* Lyssna, läs- och översättsträna texten på a784.
* Jobba med uppgifterna på a737 och a340.
* Ny läxa delas ut, läggs på bloggen under dagen.

Historia 6b 
* Djupläs a432.
* Svara på frågorna längst ned.
* Skriv egna frågor och svar till texten.
* Titta på ”Vilken historia!”

 

Vecka 10

fredag 7/3 

Matte 6a och 6b
*Arbeta klart i boken s. 202-205. (Be någon hämta bok och gradskiva i skolan. ) I magma finns det tre uppgifter om vinklar.

Fysik 6a och 6b.

Cirkelrörelse- Centripetalkraft (Se lektionsplanering 6.)

  1. Repetera kraft och motkraft samt friktionskraft genom att se filmerna i Gleerups a329 och a 417. Svara på frågorna som finns till filmerna.

2.Läs om cirkelrörelse och centripetalkraft  på s. 38 i texthäftet. (Finns i classroom)

 

svenska 6a och 6b
* Skriv klart slutet på Malte (uppgiften du började med förra fredagen ihop med Nommi).

bild 6a och 6b 
* Vi börjar idag ett nytt område: rutförstoring.
* Det finns övningsuppgifter i skolan.
OBS! Dina uppgifter till popkonsten behöver du slutföra och lämna in under nästa vecka. Till detta finns inte mer lektionstid. Här kan du använda läxhjälpstid.

torsdag 6/3 

historia 6a
* Läs a617 och a382.
* Besvara frågorna längst ned.
* Svara sedan på frågorna som ligger som ett tillägg högst upp på a382.
* Läs a664 noga, markera viktig information och svara på frågorna.

historia 6b
* Läs a664 noga, markera viktig information och svara på frågorna.

onsdag 5/3 

matte 6a och 6b

*Genomgång av kapitel 4:2 Vinklar
Film:https://www.youtube.com/watch?v=MS2LVP2v-VA
Vi arbetar med vinkelsumman av en triangel och olika slags vinklar.
Arbeta i boken s. 202-205. (Bok och gradskiva finns att hämta i skolan.)

Fysik 6a
1.Läs i texthäftet om friktion s. 36-37 (Finns i classroom)

2.Fundera på, samt ge tre exempel på när man vill ha:

  • Så lite friktion som möjligt.
  • Så stor friktion som möjligt.

Fundera också på hur du tror att det skulle vara om det inte fanns någon friktion på jorden alls.

3.Testa friktion.

Gör en rutschkana med hjälp av t. ex en kartbok. Testa hur ett mynt kan åka ner på kanan med olika underlag, alternativt hur olika föremål åker ner för kanan.

4.Film: https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/297-olika-krafter-friktion

OBS! För att se filmen ska du logga in via skolon.

engelska 6a och 6b 
* Skriv klart uppgiften i KM. Det är samma provnyckel som igår (76KwUy).

historia 6b 
* Läs a617 och a382.
* Besvara frågorna längst ned.
* Svara sedan på frågorna som ligger som ett tillägg högst upp på a382.

tisdag 4/3 

engelska 6a och 6b 
* Under två lektioner får eleverna träna på att själva skriva en text på engelska. Du kan påbörja arbetet hemma idag, vi skriver klart imorgon. Du kommer åt uppgiften på kunskapsmatrisen, nyckel: 76KwUy

historia 6a och 6b 
* Vi repeterar innehållet vi gått igenom hittills. Eleverna i skolan får en sidan i Gleerups som de sedan läser och gör en egen kahoot till. Hemma kan du repetera med hjälp av Hållplats 2, a478.

svenska 6a och 6b 
* Ny läxa: boken Knockad Romeo. Läxan till nästa tisdag är att läsa s. 6-36 och besvara frågorna. Bok och frågor finns att hämta i skolan.

måndag 3/3

matte 6a och 6b
Genomgång av kapitel 4:1 geometriska objekt. Se filmen och räkna på s. 194-196 i matteboken. Be någon ta hem boken åt dig.
https://www.youtube.com/watch?v=EjvTZxQ2Pus

 

Vecka 9

fredag

matte 6a och 6b
*Arbeta med repetitionsuppgifter i Magma.

*Fysik 6a och 6b
Läs och se filmerna i Gleerups a295, a299 och a301.
Svara på följande frågor:

  1. Förklara vad som menas med en kraft.
  2. Ge fem exempel på olika krafter som du hittar på bilden 1 a 267
  3. Hur fungerar gravitationskraft?
  4. Vad menas med en normalkraft?
  5. Vem var Isac Newton?
  6. I vilken enhet mäter man kraft?
  7. Vilket instrument används för att mäta kraft?
  8. Hur påverkar månens dragningskraft/gravitationskraft vår planet?
  9. Vad menas med ebb
  10. Vad menas med flod

torsdag:

Matte 6a och 6b
I skolan är det mattediagnos på kapitel 3, så hemma ska du förbereda dig på att genomföra den när du är tillbaka i skolan.

Fysik 6a och 6b tisdag till torsdag. (Beroende på vilka dagar du har fysik.)
Vi fortsätter arbeta med rörelse och kraft. Läs s. 32-35 i texthäftet som finns delat i classroom. Bildspelet finns även delat där och då kan du titta igenom bild 1-11.
Film:https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/298-olika-krafter-gravitation
Du ska veta vad en kraft är, vad som menas med gravitationskraft och kunna förklara orden; rörele, hastighet, acceleration, retardera, medelhastighet och fritt fall.

Historia 6a och 6b 
* Jobba klart med Hållplats 1 a847.
* Läs om de liberala reformerna på a526, a107 och a634. Gör markeringar och svara på frågor.
* Titta på del 6, Vilken Historia!

onsdag

matte 6a och 6b
Arbeta klart med blandade sidor på kapitel 3.
(Det är diagnos på kapitel 3 på torsdag.)

Fysik 6a och 6b tisdag till torsdag. (Beroende på vilka dagar du har fysik.)
Vi fortsätter arbeta med rörelse och kraft. Läs s. 32-35 i texthäftet som finns delat i classroom. Bildspelet finns även delat där och då kan du titta igenom bild 1-11.
Film:https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/298-olika-krafter-gravitation
Du ska veta vad en kraft är, vad som menas med gravitationskraft och kunna förklara orden; rörele, hastighet, acceleration, retardera, medelhastighet och fritt fall.

engelska 6a och 6b
* Se till att du har jobbat klart med grammatikuppgifterna i classroom (was och were samt oregelbundna verb i dåtid).
* Jobba med Saint Patrick´s Day – material och arbetsgång finns i classroom.

 

Vecka 7

fredag

historia 6a och 6b 
* Läs a817.
* Plocka ut nyckelord och skriv sedan en sammanfattning.
– Målet är att du ska kunna berätta hur det gick till när den franska familjen Bernadotte tog över kungamakten.
* Titta på Vilken Historia!

torsdag

historia 6a och 6b 
* Uppstart 1800-talet.
– Läs a674 och a163.
– Titta på filmen på a7662 och gör quizet efter.

Bild 6a 
* OBS! Lektionsbyte, istället för historia pass 2 har vi bild idag i 6a. Vi jobbar vidare med vårt självporträtt i popkonststil.

onsdag

Matte 6a och 6b
Räkna ekvationer i boken s. 170-173.
(Filmad genomgång finns under mån-tis)

Fysik 6a
Träna till provet om Universum som är på fredag.
Material finns i classroom och i din gröna anteckningsbok. (Be någon hämta om du saknar.)

Engelska 6a och 6b 
* English spoken here – Ireland.
– I classroom hittar du material. Texter, frågor samt länkar till Irlands nationalsång.

Bild 6b 
* OBS! Lektionsbyte, istället för historia har vi bild idag i 6b. Vi jobbar vidare med vårt självporträtt i popkonststil.

 

 

tisdag

historia 6a och 6b 
* PROV – du kan välja mellan att göra provet sista lektionen på fredag, efter skolan på läxhjälpstid vecka 9 måndag eller torsdag.

engelska 6a och 6b 
* Vi jobbar klart med städerna London, Manchester och Liverpool. Text

Matte 6a och 6b
Arbeta med ekvationer:
Film:https://www.youtube.com/watch?v=kO4PCUdk49A

*Arbeta med s. 170-173 (Be att någon hämtar boken till dig.)

Fysik 6a och 6b
Träna till provet om Universum som är på fredag.
Material finns i classroom och i din gröna anteckningsbok. (Be någon hämta om du saknar.)

måndag

Matte 6a och 6b
Genomgång av ekvationer.
Film:https://www.youtube.com/watch?v=kO4PCUdk49A
Arbetasblad:https://www.matematikabg.se/larare/ewExternalFiles/G%20AB%2052%20Ekvationer%20%28I%29%20v-1.pdf

Räkna i boken s. 167-169 (mån-ons)

historia 6a och 6b 
* Egen tid att repetera inför provet.

Vecka 6

fredag:
matte 6a och 6b
Se till att göra din matteläxa och räkna klart på s. 163-166.

Fysik 6a och 6b
Arbeta med s. 24-27 i texthäfte 2 som finns i classroom. Där finns även tillhörande instuderingsfrågor.

torsdag 6/2

Historia 6a
* OBS! Prov tisdag vecka 7.
* Börja med att göra självtestet på a473.
* Djupläs sammanfattningen på a639.
* På a737 hittar du en lista med ord, begrepp och personer. Repetera och träna mede hjälp av dessa.
* Vi tittar på del 8 av ”Vilken historia
* I classroom hittar du ett övningsprov samt ett facit som du kan träna med.

Historia 6b 
* OBS! Prov tisdag vecka 7.
* I classroom hittar du ett övningsprov samt ett facit som du kan träna med.

matte 6a och 6b
*Räkna klart s. 163-166 i matematikboken. (Be någon ta hem boken om du inte har den hemma.)
*Se till att matteläxan är klar.
*Övningsuppgifter om algebra och mönster finns i magma.

Fysik 6b
Naturen visar tiden
Läs s. 22-23 i texthäftet som finns scannat i classroom. (Texthäfte 2)
Gör egna anteckningar till uppslaget där du:
*förklarar vad som menas med dygn och månad
*förklarar vad som menas med årstid
*berättar vad skottår är.
*Titta på filmen om årstider i Gleerups a251
*Läs om olika slags tidmätare och gör snabbkollsfrågorna i artiklarna a 258, 261, 265, 267, 270, 273, 275, 278

 

onsdag

Engelska 6a och 6b 
* I classroom hittar du texter och frågor om tre stora städer i Storbritannien. Läs texterna och svara på frågorna med hela meningar, på engelska.

Historia 6b 
* Börja med att göra självtestet på a473.
* Djupläs sammanfattningen på a639.
* På a737 hittar du en lista med ord, begrepp och personer. Repetera och träna mede hjälp av dessa.
* Vi tittar på del 8 av ”Vilken historia

Matematik 6a och 6b
*Arbeta med mönster s. 163-166 i boken.
*Färdigställ uppgifter och matteläxa 11 i Magma.

Fysik 6a

Naturen visar tiden
Läs s. 22-23 i texthäftet som finns scannat i classroom. (Texthäfte 2)
Gör egna anteckningar till uppslaget där du:
*förklarar vad som menas med dygn och månad
*förklarar vad som menas med årstid
*berättar vad skottår är.
*Titta på filmen om årstider i Gleerups a251
*Läs om olika slags tidmätare och gör snabbkollsfrågorna i artiklarna a 258, 261, 265, 267, 270, 273, 275, 278

måndag + tisdag

Matematik 6a och 6b
*Vi arbetar med mönster och algebraiska uttryck s. 163-166.
*Se film:https://www.youtube.com/watch?v=5I_AKeWcDJg
*Räkna i boken s. 163-165

historia 6a och 6b 
* Läs om historiska källor på a329 och a912.
* Läs om hur 1700-talet lever på 424.
* Repetera innehållet med hjälp av Hållplats 4 a289.

engelska 6a och 6b 
* Jobba med verb i nutid. I classroom finns arbetsblad. Första gör du muntligt. Övriga skriver du i din skrivbok.

Fysik 6a och 6b

Avstånd och tid s. 20-21 i texthäfte 2
(Texthäftet finns scannat i Classroom.)

*Mål för uppslaget är att du:
*vet vad ljusår är.
*får förståelse för avstånd och storlek i universum.
*vet hur man mäter avstånd i rymden
Anteckna följande i din skrivbok.:

  • ljusets hastighet: 300 000 km/s
  • Ljusår: Den sträcka som ljuset färdas på ett år (ca 950 miljarder mil)
  • Du kan mäta sträckor i rymden i ljusår, ljustimmar, ljusminuter och ljussekunder.
  • Avståndet mellan solen och jorden är 8 ljusminuter. (Det tar 8 minuter för ljuset att nå jorden.)
  • Mellan jorden och månen är det 1,3 ljussekunder.
  • Jorden är 50 gånger större än månen.
  • Solen är 1 miljon gånger större än jorden.

 

 

Vecka 5

torsdag

matte 6a och 6b
Arbeta klart i boken s. 158-160. Där tränar du både på att förenkla uttryck och beräkna värdet av uttryck. I magma övningar att arbeta vidare med. (Har du ingen bok hemma ber du någon hämta åt dig.)

Fysik 6a och 6b
Läs om  Kometer, meteorer och meteoriter på s. 16-17 i texthäftet som ligger i classroom.
Svara på frågorna 1-5. Allt ligger i classroom.

Svenska 6a och 6b
Läsförståelse.
Texter och frågor ligger i classroom. Du ska läsa två dikter med temat tid. Frågorna ligger i samma dokument efter dikterna.

Historia 6a
* Läs a913. Välj om du vill skriva en sammanfattning om innehållet eller skriva egna frågor och svar till texten.
* Repetera hur det var att leva under 1700-talets Sverige med hjälp av Hållplats 3 a416.
* Titta på del 7 av Vilken historia.
*OBS! Instuderingsguide till prov vecka 7 finns i skolan och i classroom.

Historia 6b
* Repetera hur det var att leva under 1700-talets Sverige med hjälp av Hållplats 3 a416.
* Titta på del 7 av Vilken historia.
*OBS! Instuderingsguide till prov vecka 7 finns i skolan och i classroom.

onsdag

engelska 6a och 6b 
* I classroom hittar du kortfakta om United Kingdom, läs det. Därefter läser du om historian, du kan välja mellan två nivåer. När du läst besvarar du frågorna med hela meningar.

historia 6b 
* Läs a913. Välj om du vill skriva en sammanfattning om innehållet eller skriva egna frågor och svar till texten.

tisdag 

matematik 6a och 6b
Fortsätt jobba i boken s. 158-160. Där tränar du både på att förenkla uttryck och beräkna värdet av uttryck. I magma övningar att arbeta vidare med. (Har du ingen bok hemma ber du någon hämta åt dig.)

Fysik 6a och 6b
Vi redovisar arbetena om den egna planeten.

engelska 6a och 6b 
* Gör hörförståelseövningen på a404.
* Lyssna, läs och översättsträna den nya texten på a647.

historia 6a och 6b 
* Läs texten på a683 och besvara frågorna som finns på sidan.

måndag
matte 6a och 6b

Mer om Algebraiska uttryck kapitel 3.5

*Vi går igenom hur man förenklar ett uttryck samt hur man beräknar värdet av ett uttryck, s. 156-160.

Film: https://www.youtube.com/watch?v=2dwlpcJtFSQ

*Räkna i boken s. 158-160.

Svenska 6a och 6b
1. Se till att du planerat klart ditt utvecklingssamtal och utvärderat dina IUP-mål. Dokumentet ligger i classroom 6a eller 6b.

2. Skriv klart den instruerande texten där du ska beskriva en lek eller ett spel. Finns i classroom.

Engelska 6a och 6b 
* Vi fortsätter repetera och bli säkrare på genitiv. Arbetsblad och länk till elevspel finns i classroom.

Historia 6a och 6b
* Läs a305 och a322.
* Besvara frågorna som finns på a322.

 

Vecka 4

torsdag

Fysik 6b 
Arbeta med fördjupninguppgift. Instruktioner för arbetet finns i classroom. Har du inte fått en planet tilldelad väljer du en. Arbetet pågår under totalt 3 lektioner.

onsdag

Utvärdering av mål
Nästa vecka startar utvcklingssamtalen och det är dags att förbereda ditt utvecklingssamtal. I classroom 6a och 6b finns ett dokument att fylla i där du också ska utvärdera dina IUP-mål. Målen hittar du i IST under fliken utvecklingssamtal som du hittar i menyn till vänster. Tryck på utvecklingssamtal ht-24. Målen ligger under rubriken Vart ska vi.

matte 6a och 6b
*Vi fortsätter att arbeta med algebraiska uttryck s. 150-154. Titta på länken med genomgång flera gånger. Räkna i boken s. 151-154. (Be någon hämta din bok i skolan.)

*Magma
*Matteläxa 10

Fysik 6a 
Arbeta med fördjupninguppgift. Instruktioner för arbetet finns i classroom. Har du inte fått en planet tilldelad väljer du en. Arbetet kommer pågå under veckan så totalt 3 lektioner.

Engelska 6a och 6b 
* Lästräna texten på a108.
* Arbeta med uppgifterna på a311 och a490.
* Ny läxa delas ut, den kommer på bloggen under eftermiddagen.

Historia 6b 
* Läs vidare om Gustav IV Adolf på a129.
* Besvara frågorna som finns på sidan.
* Titta på filmen

tisdag

Fysik 6a och 6b
Arbeta med fördjupninguppgift. Instruktioner för arbetet finns i classroom. Har du inte fått en planet tilldelad väljer du en. Arbetet kommer pågå under veckan så totalt 3 lektioner.

matte 6a och 6b
*Vi fortsätter att arbeta med algebraiska uttryck s. 150-154. Titta på länken med genomgång flera gånger. Räkna i boken s. 151-154. (Be någon hämta din bok i skolan.)

*Magma

Engelska 6a och 6b 
* Vi går igenom en ny text på a108. Lyssna på texten. Träna på att läsa och översätta texten.

Historia 6a och 6b 
* 6b-gör klart genomgången vi började på igår. Bildspelet ligger i classroom, där hittar du också vilka sidor i Gleerups du kan läsa för att få full förståelse.
* Läs om Gustav IV Adolf på a751.
* Besvara frågorna som du hittar längst upp på sidan.

måndag

Matte 6a och 6b

Genomgång av algebraiska uttryck. (Sidan 150-154 i boken.)
Film: https://www.youtube.com/watch?v=VR9iz4y2NSA

*Arbetsblad 47 
https://www.matematikabg.se/larare/ewExternalFiles/G%20AB%2049%20Algebraiska%20uttryck%20%28II%29%20v-1.pdf

*Räkna i boken s. 151-154.

Svenska 6a och 6b
*Förbereda utvecklingssamtalet.
*Utvärdera målen, gör en plan för terminen.

*Du hittar målen som du ska utvärdera i IST och i classroom 6a och 6b hittar du dokumentet du ska fylla i.

*Skriv instruktion om en lek eller ett spel. Uppgiften finns i classrooom.

Engelska 6a och 6b 
* I classroom hittar du en lathund för possessiva pronomen, kolla igenom dokumentet innan du börjar med arbetsbladen som också ligger där. Du skriver i din skrivbok. Tänk på att skriva hela meningar för att också träna stavning och meningsbyggnad. Det finns även en länk till elevspel där du också tränar possessiva pronomen.

Historia 6a och 6b 
* Vi har idag en genomgång om varför Gustav III blev utfryst och tillslut mördad. Bildspelet, som du hittar i classroom, plockar upp de viktigast punkterna från Gleerups a707, a594, a600 och a244.

Vecka 3

Fredag

  • Läs sidan 14-15 i texthäftet.
  • Svara på frågorna i classroom. Frågorna ska besvaras i skrivboken.

Matte 6a och 6b
I skolan arbetar vi vidare med Kängurumatte, Benjamin från 2022. Finns att hitta på nätet. Annars jobbar du med matteläxa 10 och andra uppgifter i Magma.

Torsdag

Svenska 6a och 6b 
* Läs texten om oro och ångest (finns i classroom).
* Besvara frågorna (finns i classroom).

Historia 6a
* Pass 1:
* Läs om hur Gustav III tog makten i Sverige på a938.
* I classroom hittar du instuderingsfrågor till texten.
* Pass 2:
* Genomgång där jag plockat ut det viktigaste från sidorna a390, a228, a681 och a637.
* Jag lägger upp bildspelet i classroom.

Historia 6b
* Genomgång där jag plockat ut det viktigaste från sidorna a390, a228, a681 och a637.
* Jag lägger upp bildspelet i classroom.

Onsdag:
Matte 6a och 6b
*Arbeta klart i matteboken s. 147-149.
*Magma

Fysik 6a

  1. Läs om solsystemet, s.12-13 i texthäftet som finns i Classroom
  2. Se film, eleverna antecknar under filmen om månen i Gleerups a 415
  3. Arbeta med frågorna som finns i classroom. (Frågor till s. 12-13)

Engelska 6a och 6b 
* Läs om ”of-genitiv” på a487.
* Jobba med uppgifterna på sidan a487.
* Träna mer på a827.
* Läxa delas ut, den kommer ut på bloggen under eftermiddagen.

Historia 6b 
* Läs om hur Gustav III tog makten i Sverige på a938.
* I classroom hittar du instuderingsfrågor till texten.

tisdag 

matte 6a och 6b
*Arbeta i boken sidan 147-149. (Är du hemma ber du någon hämta boken till dig.)

Fysika 6a och 6b

  1.  Arbeta klart med instuderingsfrågorna om världsbilderna från fredagens lektion (Frågor och text finns i classroom.)
  2. Läs om solsystemet, s.12-13 i texthäftet som finns i Classroom
  3. Se film, eleverna antecknar under filmen om månen i Gleerups a 415
  4. Arbeta med frågorna som finns i classroom. (Frågor till s. 12-13)

engelska 6a och 6b 
* Repetera texten på a356.
* Jobba med frågorna till texten på a282 (du skriver dina svar på papper).
* Jobba sedan med ord kopplat till texten på a280.

historia 6a och 6b 
* Jobba klart med hållplats 1 (a803).
* Titta på avsnitt 5 av ”Vilken historia” 

måndag

matte 6a och 6b
Numeriska uttryck sidan 146-149

1.Gå igenom prioriteringsreglerna.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=bn4cD-dy_1k

2.Arbetablad i Magma

3.Räkna i boken s. 147-149

engelska 6a och 6b 
* Läs- och översättsträna hela texten på a356.
* Träna på orden i de båda gloslistorna.

historia 6a och 6b 
* Läs om Carl von Linné på a619.
* Titta på filmen på a5747.
* Börja jobba med hållplats 1 på a803. Svara i datorn eller i din skrivbok.

Vecka 2

fredag 10/1

Fysik 6a och 6b
Världsbilder

  1. Läs texten på sidan 10-11 i texthäftet som finns i Classroom .
    Reflektera över texten med hjälp av följande frågor. 
  • Vad är det för skillnader på bilderna på sidan 10 och 11 i grundboken?
  • Titta på den översta bilden på sidan 10. Vad ser du?
  • Varför har man inte alltid vetat att jorden rör sig runt solen?
  1. Se på filmen om Kopernikus världsbild. Du  antecknar till filmen.
    Filmen finns på SLI och du loggar in via skolon.

https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/840304-bilderna-som-forandrade-vetenskapen-kopernikus-varldsbild

  1. Svara på frågorna som finns i classroom. (Samma dokument som onsdagen och torsdagens lektion.)

 

Matte 6a och 6b
Arbeta me matteläxa 9 i Magma.

svenska 6a och 6b 
* Vi arbetar klart med texten Tio över ett. Läs texten (finns i classroom) och svara på frågorna, del 1 och del 2, med fullständiga meningar. Fokusera även på stavning och handstil.

bild 6a och 6b 
* Vi börjar med en ny uppgift idag. Instruktionen hittar du i classroom och ansiktet finns att hämta här i skolan.

torsdag 9/1
matematik 6a och 6b

*Repetera kombinatorik.
*Se filmen och gör uppgifterna på arbetsbladet.
*Arbeta i Magma.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=4d0YDyPf1Ew

Arbetsblad

Fysik 6b
Uppstart av Universum och tidsräkning:
*Läs sidan 6-9 i texthäftet som finns delat i classroom.
*Läs texten om Orion i länken som följer:
http://www.ungafakta.se/kunskapsbanken/stjarnor-planeter/pdf/Stj%C3%A4rnor%20och%20planeter,%20Saga%20om%20Orion.pdf
*Svara på frågorna som finns i classroom

Svenska 6a och 6b:
Arbete med Läsförståelse. (Material finns i classroom)
Djupläs texten Tio över ett som ligger i classroom.
Svara på frågorna i din skrivbok eller ett lösblad om du är hemma. Lämna in dina svar när du är tillbaka i skolan.

Historia 6a och b
* Uppstart av 1700-talet.
* Läs sidorna a188 och a274, besvara frågor som finns.
* Titta på filmen på a1233 och svara sedan på de frågorna.
* Läs sidorna a496 och a682, sammanfatta det viktigaste samt svara på frågorna.
* Titta på filmen på a1248 och svara på frågorna till filmen.

Historia 6b
* Läs sidorna a496 och a682, sammanfatta det viktigaste samt svara på frågorna.
* Titta på filmen på a1248 och svara på frågorna till filmen.

Onsdag 8/1

matematik 6a och 6b
*Repetera proportionalitet kapitel 3:1
*Repetera vad ett koordinatsystem är och hur de läses av.

*Filmad genomgång:

*Arbeta i magma.

Fysik 6a
Uppstart av Universum och tidsräkning:
*Läs sidan 6-9 i texthäftet som finns delat i classroom.
*Läs texten om Orion i länken som följer:
http://www.ungafakta.se/kunskapsbanken/stjarnor-planeter/pdf/Stj%C3%A4rnor%20och%20planeter,%20Saga%20om%20Orion.pdf
*Svara på frågorna som finns i classroom

Engelska 6a och 6b 
* Ny text på a356.
– Lyssna och träna på orden i första ordlistan.
– Lyssna på första texten, lästräna och översättsträna flera gånger.

Historia 6b 
* Uppstart av 1700-talet.
* Läs sidorna a188 och a274, besvara frågor som finns.
* Titta på filmen på a1233 och svara sedan på de frågorna.
:

 

 

Vecka 51

tisdag-onsdag 

matematik 6a och 6b
Vi arbetar med kombinatorik. Se filmen och räkna i boken s. 143-145.
https://www.youtube.com/watch?v=4d0YDyPf1Ew


Vecka 50

matematik 6a och 6b
*Genomgång av proportionalitet kapitel 3:1

*Repetera vad ett koordinatsystem är och hur de läses av.
*Gå igenom vad som menas med proportionalitet och hur man kan läsa av det i en graf.
Filmad genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=FcbznzUr0JI

Svenska 6a och 6b
Vi skriver en recension om boken Som trolleri, vilket är en bedömningsuppgift. Hemma kan du förbereda dig genom att se till att boken är utläst. Du kan också planera din recension genom att skriva stödord eller en tankekarta.

I classroom, under fliken Alex Dogboy hittar du instruktioner för hur man skriver en recension. Observera att du endast kan planera recensionen hemma. Texten skrivs sedan i kunskapsmatrisen här i skolan.

Vecka 49

fredag 
bild 6a och 6b 
* Vi fortsätter jobba med coca cola-flaskorna.

torsdag

religion 6a och 6b 
* Titta på filmen på a695 (den om Buddhism)
* Läs a373 och jobba med frågorna.
* Plocka ut viktiga ord/ fraser och skriv en egen sammanfattning.

svenska 6a och 6b 
* Läsförståelsetest som du får göra när du är tillbaka i skolan.

måndag

svenska 6a och 6b 
* Vi jobbar med läsförståelse samt att jobba ikapp med sådant man missat vid NP och sjukdom.
* Vi går igenom läxan i Som trolleri och delar ut en ny. Läxan kommer senare under dagen här på bloggen.

engelska 6a och 6b 
* Vi gör ett läsförståelsetest, du får möjlighet att göra testet när du är tillbaka i skolan.

religion 6a och 6b 
* Titta på filmen på a884.
* Läs texten på a850.
* Skriv en kort sammanfattning om gudarna som nämns på sidan (Brahma, Vishnu och Ganesha).

Vecka 48

fredag:
matte 6a och 6b

Matte 6a och 6b
*Arbetsblad at träna inför provet torsdag v. 49
https://www.matematikabg.se/larare/ewExternalFiles/G%20Repetition%20Kap%201-2%20v-2.docx


* Räkna klart i boken, sidan 105-109.
*Magma
*Blandade uppgifter sidan 110-114 (Eleverna väljer att börja på steg 1 eller steg 2. Sedan räknar de två steg.
OBS!
Se till at få hem matteboken. Det är matteprov vecka 49 på kapitel 1 och 2.

torsdag
Biologi 6a och 6b

Läs och se film om följande djur i Gleerups.
Isbjörnar a444
Grodor a446
kameler a 448

Du ska sedan skriva kortare faktatexter i din skrivbok där du förklarar:

  1. Hur isbjörnar och kameler är anpassade för att leva i sina extrema miljöer.
  2. Hur grodor gör för att överleva när det blir kallt.

När ni är klara arbetar ni med Hållplats 1, a449.
(Du kan skriva i ett dokument som du delar med Ulrika)

Matte 6a och 6b

* Räkna klart i boken, sidan 105-109.
*Magma
*Blandade uppgifter sidan 110-114 (Eleverna väljer att börja på steg 1 eller steg 2. Sedan räknar de två steg.
OBS!
Se till at få hem matteboken. Det är matteprov vecka 49 på kapitel 1 och 2.

Svenska 6a och 6b
Instruktion och påbörja en bedömningsuppgift, argumenterande text.
Uppgiften kan endast göras i skolan så ni förbereder er för att påbörja uppgiften när ni är tillbaka i skolan.

Religion 6b 
* Titta på filmen på a179.
* Läs texten och svara på frågorna på a378.
* Plocka ut viktiga begrepp och skriv sedan en sammanfattning.

Religion 6a
* Titta på filmen på a712.
* Läs texten på a814.
* Sammanfatta det viktigaste (få med följande ord: brahman (världssjäl), atman, samsara, karma och moksha.
* Gör bildanalysen på a814.
* Titta på filmen på a179.
* Läs texten och svara på frågorna på a378.
* Plocka ut viktiga begrepp och skriv sedan en sammanfattning.

onsdag:

engelska 6a och 6b 
* Arbete med The Gun. Arbetsblad och länk till avsnitt ligger i classroom.
* Ny läxa delas ut, den kommer på bloggen under ”läxor”.

religion 6b 
* Titta på filmen på a712.
* Läs texten på a814.
* Sammanfatta det viktigaste (få med följande ord: brahman (världssjäl), atman, samsara, karma och moksha.

tisdag: 

engelska 6a och 6b 
* Hörförståelseövning digitalt. Vi skapar konto på KM och bekantar oss med sidan. I classroom hittar du en länk. Följ den. Välj ditt namn och ange klassnyckel: handväska-249729
* Du bör då komma in och se att du har klassen ”Engelska åk 6 12:or” i den klassen ligger ett prov tilldelat. Provnyckel: E9b5MA  (Gör hörförståelsen som då kommer upp.)
* Om du inte får det till att fungera måste du prata med mig när du kommer tillbaka till skolan.

Religion 6a och 6b 
* Uppstart hinduism och buddhism.
1. Läs a695.
2. Titta på filmen om hinduism (7 min).
3. Läs och jobba med frågorna på

 

måndag:
matte 6a och 6b
Repetera hur man räkna procent utav en helhet. Titta på filmen nedan och räkna sedan i boken sidan 106-109. Se till att någon ta hem boken till dig.

Svenska 6a och 6b
*Läsförståelsetest.
Förbered dig på att göra det här testet när du är tillbaka i skolan igen.

Religion 6a och 6b 
* Diagnos, du behöver göra diagnosen när du är tillbaka i skolan igen.

Engelska 6a och 6b 
* Skrivuppgift, du behöver göra skrivuppgiften när du är tillbaka i skolan.

 

Vecka 47

fredag:
Genomgång av hur man räknar procent av en helhet.
Se filmen.https://www.youtube.com/watch?v=YtoYXJez1X8

Arbeta med Magma.

onsdag:

matte 6a och 6b
*Räkna klart sidan 101-104.
* Klara: Magma uppgifter om förkortning och sannolikhet.
*Se till att läxa 7 i magma är klar.

Biologi 6a

Lektionstillfälle 4
*Läs om Jorden den första tiden i artikel a419.
* Se filmen i samma artikel och diskutera

Filmen visar hur den första tiden på jorden kan ha sett ut. Du får även lära dig teorin om plattektonik.
*Viktiga ord och begrepp vi lär oss är: tektoniska plattor, plattektonik

*Diskussionsfrågor till filmen:

  • Hur såg jorden ut från början, enligt forskare?
  • Hur bildas vulkaner, berg och förkastningar?
  • Vad innehöll jordens atmosfär för ca 4 miljarder år sedan?
  • Hur bildades de första oceanerna?

Se filmen “Jorden de första livet.

Filmen visar hur livet på jorden såg ut under den allra första tiden.

Viktiga ord och begrepp som vi lär oss är: organism, cell, prokaryot, stromatoliter, eukaryoter, organeller

Diskussionsfrågor till filmen:

  • Hur såg de första levande organismerna ut?
  • Vad är en prokaryot? Ge några exempel på prokaryota organismer.
  • Vad är en eukaryot? Ge några exempel på eukaryota organismer.
  • Vad menas med organeller?

 

tisdag

matte 6a och 6b
*Repetera sannolikhet med hjälp av flmen: https://www.youtube.com/watch?v=aWrj16uEnbk

*Räkna i boken s. 101-104 (Se till att någon hämtar boken.)
* Klara: Magma uppgifter om förkortning och sannolikhet.

Biologi 6a och 6b
Evolution och det naturliga urvalet.
1.Läs exemplet om renarna i artikel a 415.

  1. Fundera på följande frågor och skriv ner dina tankar.
    a)Vilka fler egenskaper som kan vara bra eller dåliga i de två olika livsmiljöerna?
    b.)Hur tror du att det naturliga urvalet ser ut för vargarna i detta exempel?
    c.)Hur kan den globala uppvärmningen påverka livsmiljöerna och det naturliga urvalet?
    Se filmerna i samma artikel:

*Efter filmerna ska du kunna förklara vad mimikry är samt kunna ge exempel på mimikry hos några olika djur.

Frågor till filmen:
*Vad menas med det naturliga urvalet?
*Hur uppstår konkurrens?
*Vad menas med variation?
*Hur kan nya arter bildas?

engelska 6a och 6b
* Arbeta med The Gun, avsnitt 2. Instruktion, arbetsblad och länk hittar du i classroom.

religion 6a och 6b 
* Näst sista lektionen att jobba med collaget.

måndag

svenska 6a och 6b 
* Idag är sista lektionerna att jobba klart med din faktatext. Texten lämnas in för bedömning senast imorgon, tisdag.

engelska 6a och 6b

* Hörförståelseövning på a696.

religion 6a och 6b 
* Fortsätter arbetet med collaget.

Vecka 46

fredag:
matte 6a och 6b
Vi arbetar med problemlösning och gör aktiviteten på s. 98.

Biologi 6a och 6b

  1. Repetera föregående lektion och begreppen vi gick igenom.
  2. Läs tillsammans texten i Gleerups a 411 och diskutera texten med hjälp av diskussionsfrågorna.
    * Vilka olika teorier finns det om hur livet på jorden uppstod?
    *Varför började det första livet i havet och inte på land?
    *Hur kan nya typer av djur uppstå?
  3. se filmklippet i samma artikel och diskutera:
    *Varför har djur och växter förändrats under flera generationer?
    *Vilka tre typer av anpassningar finns det?

Svenska 6a och 6b
Arbeta med din faktatext i classroom

torsdag:

matte 6a och 6b
*Räkna klart sidorna 94-97 om du inte har gjort det.(Boken behöver komma hem, be en komis eller en vuxen att komma till skolan.)

*Magma (Två uppgifter som ska vara klart tills på fredag. Du hittar rubrikerna under fliken läxor.)
Film:https://www.youtube.com/watch?v=AwTnvDT0L3U

Biologi 6b
Se filmen Livets utveckling, evolutionen och Darwin som finns på sli. (Du loggar in via skolon)
https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/3907-livets-utveckling-evolutionen-och-darwin
* Anteckna stödord till filmen
*Skriv en egen kort sammanfattning av filmen.

Svenska 6a och 6b
Arbeta med faktatext.
Material och uppgiftsbeskrivning finns i classrooom.

onsdag:

Matte 6a och 6b
*Räkna klart sidorna 94-97 om procent. (Tänk på att be någon hämta boken åt dig.)
*Arbeta med läxan i Magma

Biologi 6a 
Uppstart av Biologi.
Se filmen Livets utveckling, evolutionen och Darwin som finns på sli. (Du loggar in via skolon)
https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/3907-livets-utveckling-evolutionen-och-darwin
* Anteckna stödord till filmen
*Skriv en egen kort sammanfattning av filmen.

 

tisdag

Matematik 6a och 6b
Arbeta med Bråk och procent i boken sidan 94-97
Uppgifter finns även i Magma. Dessa uppgifter ska vara klara till fredag.

*Omvandla bråk till procent v. 46
*Del av helhet uppgifter v. 45-46

Engelska
* Arbetsblad part A, B, C.237129-2_Gunep1
* Titta på del 1 av The Gun https://urplay.se/serie/235884-the-gun
* Fortsätt med part D och framåt på arbetsbladet.

måndag 

religion 
* Bedömningsuppgift ”Livsfrågor”, du kan göra uppgift


Vecka 45

onsdag 6/11

engelska 6a och 6b 
* Vi jobbar med there is och there are. Börja med att arbeta på a963.
* Fler övningar finns på a909.

religion 6b 
* Läs a907 och a714.
* Jobba med frågorna i dokumentet som läggs i classroom RE.

Vecka 43

torsdag 24/10
Kemi 6a och 6b
*Läs om fotosyntesen i Gleerups a318
*Gör hållplats 1 a319
*Läs om förbränning i a321
*Aktivitet a 326

matte 6a och 6b
*Se till att räkna klart sidorna 82-86 och dina matteläxa i magma.

Svenska 6a och 6b
*Skriv klart recensionen om Alex Dogboy. Skriv i classroom och lämna in.

Geografi 6a och 6b 
* Korrekturläs din faktatext noga och lämna sedan in.
* Titta på sista delen av Geografens testamente.

onsdag 23/10 

Engelska 6a och 6b
* Läs klart de sista kapitlen i The Twits. (Läs på engelska, översätt till svenska och om du hinner jobbar du med häftet.)

Geografi 6b 
* Skriv på din faktatext, idag behöver den vara färdig så att du bara kan korrekturläsa den en sista gång imorgon. imorgon ska de lämnas in.

tisdag 22/10

Matte 6a och 6b
*Repetera sambandet mellan bråkform och decimalform. (Kapitel 2:3sidan 81-86) 

*Räkna i boken sidan 82-86.
* Arbeta i Magma.

Geografi 6a och 6b
* Eleverna fortsätter jobba med sina faktatexter. Din text ska lämnas in senast torsdag den här veckan.

Engelska 6a och 6b 
* Vi gör ett läsförståelsetest, du kommer få göra ditt test när du kommer tillbaka till skolan.

Kemi 6a och 6b

*Kemiska reaktioner.
*Läs om kemiska reaktioner i Gleerups a 312, a315,
*Se film Platt bröd och en bakpulverbomb.
https://urplay.se/program/164298-kayos-krita-platt-brod-och-en-bakpulverbomb

 

måndag 21/10

Svenska 6a och 6b
1. Skriva recension om boken Alex Dogboy. Uppgiften ligger i Classroom.

2. Vi fortsätter arbetet med vanliga ord som ofta stavas fel. Vi går igenom ordens betydelse och i vilka sammanhang de används. I läxan ska eleverna sätta in orden i utvecklade meningar.
De nya orden är: champinjoner, restaurang, skjuts, parallella, komplettera, konferens, sköterska, sjöstjärna, succé, acceptera.

Matte 6a och 6b

*Genomgång av sambandet mellan bråkform och decimalform. (Kapitel 2:3sidan 81-86) Repetera 1/10 =0,1, 1/100 = 0,01, 1/1000=0,001, ½ =0,5, ¼ =0,25, ⅕=0,2
*Filmad genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=rBxzBejzPQQ

*Räkna i boken sidan 82-86. (Bok måste hämtas i skolan.)

Geografi 6a och 6b 
* Eleverna fortsätter jobba med sina faktatexter. Din text ska lämnas in senast torsdag den här veckan.

Engelska 6a och 6b 
* Vi lästränar texten på a405.
* Vi har muntliga samtalsövningar.

Vecka 42

fredag 18/10 

Bild 6a och 6b 
* Idag är sista lektionen för bedömningsuppgiften. Tänk på att det är bilden och dokumentation som ska lämnas in. Är du hemma behöver du jobba klart under läxhjälpstid.

Svenska 6a och 6b 
* Vi repeterar hur man skriver en bokrecension samt titta på lite olika recensioner. Därefter börjar eleverna att i par skriva stödord för att kunna skriva en bokrecension till Alex Dogboy. Material kommer läggas ut i classroom.

torsdag 17/10
Kemi 6a och 6b

*Läs om hur man kan sortera efter om ämnen är sura eller basiska i a287.
*Se film: https://urplay.se/program/179273-labba-bota-det-sura

*Läs vidare om försurning  i artikel.a290


matte 6a och 6b
Arbeta klart i boken sidan  77-80
Arbeta i Magma
Se film:https://www.youtube.com/watch?v=694wzlWEnHI

svenska 6a och 6b 

* Vi läser klart Alex Dogboy.
* Svara på frågorna.
* Du behöver ha läst ut boken till imorgon då vi ska börja med en bokrecension. Bok och frågor finns att hämta i skolan.

geografi 6a och 6b 
* 6 a har idag två lektioner – på den ena jobbar vi vidare med faktatexten (bedömningsuppgift) och på den andra är det prov.
* PROV – är du sjuk kan du stanna på läxhjälpstiden på måndag (du stannar i klassrummet och gör provet där). Känner du dig riktigt säker kan du få göra provet nu på fredag när klassen tittar på Lilla aktuellt skola.

onsdag 16/10 

engelska 6a och 6b 
* Lästräna texten på a405.
* Gör hörförståelseövningen på a823.
* Jobba med uppgiften på a566.
* Ny läxa delas ut.

geografi 6b 
* Fortsätt arbetet med bedömningsuppgiften (faktatext om en världsdel).

tisdag 15/10 

engelska 6a och och 6b 
* Gleerups
– Ny text a405 (titta igenom orden, lyssna på texten, lästräna flera gånger och översätt den till svenska).
– Jobba med uppgifterna på a236.

Geografi 6a och 6b 
* Vi börjar med den enskilda bedömningsuppgiften. Du hittar instruktioner i classroom, hemma är det okej att du samlar fakta.

Svenska 6a och 6b 
* Läs i valfri bok 20 min.

Måndag 14/10 

matte 6a och 6b
Genomgång av hur man räknar med bråk och blandad form. Se filmerna nedan och räkna sedan i boken s. 77-80
https://www.youtube.com/watch?v=kTMBeyuv-Dg

svenska 6a och 6b 
* Alex Dogboy, s 176-203.
* Stavning
– Vi fortsätter arbetet med vanliga ord som ofta stavas fel. Vi går igenom ordens betydelse och i vilka sammanhang de används. I läxan ska eleverna sätta in orden i utvecklade meningar.
De nya orden är:
efterrätt, arrangemang, förresten, förtjust, initiativ, äntligen, studsa, pincett, expedition, epidemi, balett

geografi 6a och 6b
* Antarktis
Film a753
Faktatext (i classroom)
Arbetsblad (finns i skolan)

engelska 6a och 6b 
* Vi arbetar med The Twits, kap. 24.

Vecka 41

tisdag 8/10

Svenska 6a och 6b
Håll i gång läskonditionen genom att läsa minst 15-20 minuter.

Matte 6a och 6b
*Genomgång av kapitel 2:1 Räkna med bråk.
Repetera delar av en hel, hur man skriver tal i bråkform och hur man kan jämföra bråk. Som ett led i att jämföra bråk går vi igenom hur man kan förlänga bråket så att de får samma nämnare.
Film:https://www.youtube.com/watch?v=kTMBeyuv-Dg

*Börja att räkna i boken sidan 71-73.

Kemi 6a och 6b
*Arbeta klar med att leta fakta om teflon och kevlar a272
*Gå igenom vilken information eleverna fått fram.

Ledningsförmåga och Löslighet
Läs om hur man kan sortera ämnen utifrån om de har en god ledningsförmåga eller om de är lösliga i vatten eller andra ämnen. Gleerups a275 och a284. Diskutera texterna och gå igenom viktiga begrepp samt vad som menas med att lika löser lika. 

Engelska 6a och 6b 
* Jobba med The Twits kapitel 21 (läs, översätt).
* Besvara frågorna.

Geografi 6a och 6b 
* Jobba klart med Nordamerika (2 arbetsblad).

måndag 7/10
matte 6a och 6b
Repetera kapitel 1 med individuella uppgifter på sidan50-53.
Du som är hemma påbörja arbetet på sidan 50-52

Svenska 6a och 6b
*Läs klart sidorna 152-175 i Dogboy.
Bok och frågor finns att hämta i skolan.
(Be en kompis.)

*Träna på orden du har i läxa till fredag.

kommun, brådska, noggrann, naturligtvis, handskar, överens, trottoar, åtminstone, faktiskt, vagn

Geografi 6a och 6b 
* Titta på filmen om Nordamerika a366.
* Läs faktatexten i classroom.
* Arbetsblad finns att hämta i skolan.

Engelska 6a och 6b 
* Läsförståelsetest (vi hittar en stund när du kommer tillbaka).
* Läs kap. 19-20 i The Twits.

Vecka 40

tisdag 1/10

matte 6a och 6b
*Arbeta med blandade uppgifter i matteboken s. 46-49.
*Magma. Vi repeterar 1 och Vi repeterar 2.
*Arbeta med matteläxa 3

Kemi 6a och 6b
*Läs faktatexten i artikel a271
*Gör aktiviteten som presenteras i artikel a272, Redovisa när du är tillbaka i skolan.

geografi 6a och 6b 

* Titta på filmen om Oceanien på a289.
* Läs faktatexten i classroom.
* Vi börjar med arbetsbladet (finns att hämta i skolan).
* Titta på Geografens testamente.

måndag 30/9 

Matematik 6a och 6b
*Repetera och arbeta med blandade
uppgifter s. 46-49 i matteboken.

*Magma
-Vi repeterar 1
-Vi repeterar 2

engelska 6a och 6b
* Vi arbetar med The Twits kap. 18 (läser, översätter, plockar ut ord samt svarar på frågor i häftet).

geografi 6a och 6b 
* Arbeta klart med Asien och Afrika (material finns i skolan och i classroom).

svenska 6a och 6b 
* Vi arbetar med stavning och vanliga ord som ofta stavas fel. Orden är: bråttom, bredvid, äldst, överraskning, snabbt, värld, föräldrar, hade, sjal, ugn, absolut, egentligen.
* Vi går igenom ordens betydelse och börjar sedan skriva meningar till orden. Läxan är till nästa måndag (eftersom vi har Milavandringen på fredag). Läxan kommer upp på bloggen under dagen.

Vecka 39 

fredag

matte 6a och 6b
Räkna klart sidorna 46-49 om Binära tal

svenska 6a och 6b
* Jobba klart med s. 129-151 i Alex Dogboy (läs och svara på frågorna). Material finns att hämta i skolan.

bild 6a och 6b 
* Vi jobbar vidare med bedömningsuppgiften. Du kan jobba ikapp på läxhjälpen.

torsdag:
matte:
Vi arbetar med det Binära talsystemet. Se film i Begreppa. Logga in via Skolon. https://app.begreppa.se/videos/matematik/talsystem/det-binara-talsystemet-ak-4-6

*Arbeta i boken med sidorna 42-45.
*Räkna även klart sidorna 34-37

Fysik:
Förbered dig för att göra provet när du är tillbaka i skolan igen.

svenska 6a och 6b
* Vi börjar läsa s. 129-151 i Alex Dogboy. Arbetet med den här delen görs klart imorgon. Bok och frågor finns att hämta i skolan.

geografi 6a och 6b 
* Vi arbetar klart med Asien och Afrika. (Arbetsblad finns i skolan, faktatext i classroom.)
* Titta på Geografens testamente del 9.

Vecka 38

fredag 20/9 

svenska 6a och 6b 
* Jobba klart med s. 105-128 i Alex Dogboy (läs och svara på frågorna). Material finns att hämta i skolan.

bild 6a och 6b 
* Vi går igenom bedömningsuppgiften kopplat till valörer, stompf och blyerts.

torsdag 19/9 

Matte 6a ochh 6b
Arbeta klart med sidorna 29-31
Problemlösning s. 56-58(Be någon hämta boken i skolan.)

Fysik 6b

Läs om lagrade energikällor i Gleerups a327, 181, 585, 629 och 304. Skriv ner fördelar och nackdelar med varje energikälla. På SLI.-play kan du titta på filmen Lagrade energikällor. Logga in via skolan så behövs inget lösenord.

Svenska 6a och 6b
* Vi börjar läsa s. 105-128 i Alex Dogboy. Arbetet med den här delen görs klart imorgon. Bok och frågor finns att hämta i skolan.

Geografi 6a och 6b 
* Vi startar upp arbetet om de olika världsdelarna.
* Läs lathunden om klimatzonerna som ligger i classroom.
* Titta på filmen om Afrika i Gleerups på a770. Anteckna gärna till filmen.
* Läs faktatexten om Afrika som ligger i classroom.
* Titta på del 8 av Geografens testamente.

onsdag 18/9

Matte 6a och 6b
Räkna i boken sidan 29-31. Färdighetsträna i Magma,
multiplikation och division.
Film:https://www.youtube.com/watch?v=Mb_03bO3DRo

Fysik 6a
Läs om lagrade energikällor i Gleerups a327, 181, 585, 629 och 304. Skriv ner fördelar och nackdelar med varje energikälla.

tisdag 17/9 

geografi 6a och 6b 
* Läs och gör frågorna på a882 och a340.
* Besvara följande frågor:

  1. Vilken roll har traditionen av jakt och respekten för örnarna i Gobiöknen spelat för kungsörnsstammen i området?
  2. Vilket är Sveriges högsta berg och hur högt är världens högsta berg, Mount Everest?
  3. Nämn några andra höga berg i världen och var de ligger.
  4. Vad kännetecknar en öken och vilka är några av världens största öknar?
  5. Vad är skillnaden mellan en savann och en stäpp, och var finns dessa områden?

* Titta på andra halvan av avsnitt 7 av Geografens testamente.

engelska 6a och 6b 
* Läs och översätt kap. 9-11 (s. 34-45) i The Twits.
* Jobba med häftet till kap. 9-11.

måndag 16/9

Matte 6a och 6b
*Genomgång av kapitel 1:5, kort division och division med 10, 100 och 1000. 
Filmad genomgång: https://www.youtube.com/watch?v=Mb_03bO3DRo

*Räkna i boken s.29-31
(Be någon hämta din bok.)

Svenska 6a och 6b
Läsa klart i Dogboy s.77-104

Geografi 6a och 6b 
* Läs och titta på filmerna på a263.
* Skriv några faktameningar om sötvatten med hjälp av innehållet på sidan.
* Titta på första halvan (10 min) av Geografens testamente del 7. 

Engelska 6a och 6b 
* Vi jobbar med kapitel 7 och 8 i The Twits


Vecka 37

fredag13/9
matte 6a och 6b

*Mystiska tal sidan 59
*Arbeta klart i boken s. 25-27 och rätta.
*Tabellträning

Fysik 6a och 6b
Arbeta klart med Förnybara energikällor. Se planering från onsdagens och tisdagen lektioner.

Bild 6a och 6b
* Vi fortsätter jobba med övningsuppgifterna (du hittar dem i classroom). Nästa vecka introduceras en bedömningsuppgift där du kommer få visa det du lärt dig om valörer samt kunna jobba med stompf och blyertspenna.


torsdag 12/9

Matte 6a och 6b

Problemlösning
Vi arbetar med problemen på sidan 56-58 där eleverna själva ska välja strategi. De kan använda rita bild, gissa och pröva, hitta mönster, blockmetoden, steg för steg, arbeta bakifrån och tänka logiskt.

Fysik 6b

*Mål för lektionen är att veta vad som menas med förnybar energi samt kunna ge förslag på förnybara energikällor. En förnybar energikälla tar inte slut. Vindkraft, vattenkraft, solenergi, biogas och geotermisk energi är exempel på förnybara energikällor. 

  1. Läs i Gleerups om Förnybara energikällor a396 
  2. Se filmen. Förnybara energikällor på Sli: (12 min)
  3. Om länken inte funkar går ni in på Skolon, sli-play och sök på förnybara energikällor.

https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/1004573-fornybara-energikallor

  1. Låt eleverna läsa i Gleerups om de olika energiformerna och anteckna fördelar och nackdelar om varje energiform. Information om energikällorna finns i Gleerups men det går även att slka information på andra sidor.

Film: https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/1003402-solel-fordelar-och-nackdelar

Solenergi, Gleerups a378
Vindkraft
, Gleerups a 381,
Vattenkraft: Gleerups a384
Biogas: Gleerups a389
Geotermisk energi: Gleerups a391

onsdag 11/9 

Matte 6a och 6b
Räkna klart i boken s. 25-27
(Bok finns att hämta i skola

Fysik 6a

*Mål för lektionen är att veta vad som menas med förnybar energi samt kunna ge förslag på förnybara energikällor. En förnybar energikälla tar inte slut. Vindkraft, vattenkraft, solenergi, biogas och geotermisk energi är exempel på förnybara energikällor. 

  1. Läs i Gleerups om Förnybara energikällor a396 
  2. Se filmen. Förnybara energikällor på Sli: (12 min)

https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/1004573-fornybara-energikallor

  1. Låt eleverna läsa i Gleerups om de olika energiformerna och anteckna fördelar och nackdelar om varje energiform. Information om energikällorna finns i Gleerups men det går även att slka information på andra sidor.

Film: https://sliplay.se/avmediakronoberg/play/products/1003402-solel-fordelar-och-nackdelar

Solenergi, Gleerups a378
Vindkraft
, Gleerups a 381,
Vattenkraft: Gleerups a384
Biogas: Gleerups a389
Geotermisk energi: Gleerups a391

Engelska 6a och 6b 
* Vi går igenom ord och läser kapitel 6 i The Twits.
* Jobba med häftet.

Geografi 6b 
* Läs och besvara frågorna på a193.
* Titta på filmen som finns på sidan.
* Skriv och förklara ”ebb” och ”flod” med hjälp av sidan, men tänk på att skriva med dina ord och att du förstår dina förklaringar.

tisdag 10/9 

Engelska 6a och 6b 
* Vi går igenom ord och läser kapitel 5 i The Twits.
* Jobba med häftet.

Geografi 6a och 6b 
* Vi läser och arbetar med frågorna på a222.
* Titta på andra delen av Geografens testamente del 4. (Börja titta runt 10 minuter in i avsnittet.)

måndag 9/9

matte 6a och 6b
Genomgång av kapitel 1.4, Multiplikation där båda faktorerna har flera siffror och hur du multiplicerar hela tal och tal i decimalform. Hemma tittar du på filmen nedan. Bok behöver du be någon hämta till dig.

*Film: https://www.youtube.com/watch?v=2xaToRMHIgI

*Räkna i boken s. 25-27

Svenska 6a och 6b
1.Läsa i Dogboy sidorna 48-76 och svara på frågorna.
(Be någon ta hem boken till dig)

2.Introduktion av stavningsläxa, sj-ljud och tj-ljud. (Kommer under fliken läxor.)

Geografi 6a och 6b 
* Läs och jobba med frågorna på a613.
* Använd gärna en karta (bok eller digital) för att ta reda på mer var de vatten som nämns i texten ligger.

Engelska 6a och 6b 
* Vi går igenom ord och läser kapitel 5 i The Twits.
* Jobba med häftet.

 

Vecka 36

Fredag 6/9:
Fysik 6a och 6b:
Vi gör klart hållplats 1, a 364
Planerar vårt bygge av en termos. Se Classroom fysik

Svenska 6a och 6b 
Alex Dogboy
– Vi läser klar s. 28-47 och jobbar med frågorna.
– Börja därefter med s. 48-76.
Material finns att hämta i skolan, alternativt jobba ikapp på läxhjälpen på måndag.

Bild 6a och 6b 
Vi fortsätter att träna på skuggning och valörer. I classroom ligger alla övningsuppgifter. Idag går vi igenom uppgift 3 och jobbar med den. Hemma kan du använda en tops eller fingertoppen istället för en stompf.

Torsdag 5/9 

Matte 6a och 6b
*Räkna klart i boken sidan 19-21. (Bok finns i skolan)
*Se till att bli klar med matteläxa 1 i magma.

Fysik:No 6b
Mål med lektionen:
*kunna redogöra för hur energi kan överföras med hjälp av ledning, strömning eller strålning.
*Kunna förklara begreppet isolering.

  1. Repetera föregående lektion.
  2. Läs a 347, a350, a353, a356 i Gleerups Fysik
  3. Anteckna ett par faktameningar till varje flöde samt isolering.
  4. Arbeta med hållplats 1, a363

geografi 6a
Pass 1
* Uppstart ”Världen”
* Läs a179.
* Titta på filmen på a620.
* Titta på del 3 av Geografens testamente.

Pass 2 
* Titta på filmen på a349.
* Läs och arbeta med a924.
* Titta på första 10 minuterna av Geografens testamente del 4.

Geografi 6b
* Titta på filmen på a349.
* Läs och arbeta med a924.
* Titta på första 10 minuterna av Geografens testamente del 4.

Onsdag 4/9

matte 6a och 6b
Se till att bli klar med sidorna 19-21 i matteboken. (Boken finns att hämta i skolan fram till 15.30)

No 6a
Mål med lektionen:
*kunna redogöra för hur energi kan överföras med hjälp av ledning, strömning eller strålning.
*Kunna förklara begreppet isolering.

  1. Repetera föregående lektion.
  2. Läs a 347, a350, a353, a356 i Gleerups Fysik
  3. Anteckna ett par faktameningar till varje flöde samt isolering.
  4. Arbeta med hållplats 1, a363

engelska 6a och 6b 
* Läs igenom grammatikrutan på a184 och gör sedan uppgifterna på den sidan.
* Gör uppgift 2 och 3 på a620.
* Ny läxa delas ut (kopplat till dagens lektion), du får en lapp på din bänk och du hittar den på bloggen idag.

geografi 6b 
* Uppstart ”Världen”
* Läs a179.
* Titta på filmen på a620.
* Titta på del 3 av Geografens testamente.